4

Villkor/Input

Lektion 4

Microbit

Den här lektionen ska du och dina elever skapa er första repetition på era microbit!
Detta är en fortsättning på lektion 3, så om ni har möjlighet kan ni utföra dessa under samma lektionstimma.

Uppdraget:
Fortsätt på ditt tidigare program från lektion 3.


a.) Nu ska du skapa en kod för två olika input. När du klickar på knappen A så ska ett namn synas och visas på en sträng. När du klickar på knappen B så ska ett nytt namn synas på en sträng. Testa dig fram och se hur du kan göra.

b.) Är du nöjd med din kod? För då över filen till din microbit. 

c.) Utveckla ditt program genom att programmera knapp A+B och få ytterligare ett namn att visas.

20 minuter

Microbit
Dator eller surfplatta/mobil
makecode.microbit.org
Dokumentationsmaterial

LGR11

Matematik
  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer. (Sida 59)

Förberedelser

Testa gärna övningen själv före lektionsstart. ✨

Arbetsgång

  1. Introducera lektionen för eleverna.
  2. Presentera lektionens uppdrag.
  3. Arbeta med uppdragen.
  4. Dokumentera.
  5. Diskutera.

Tips!

Vid överföring av fil:


Knappen ”Ladda ner” sparar din fil till din dator till mappen ”hämtade filer”. 
Använd usb-kabel för att koppla in din microbit i datorn och för över .hex-filen till din microbit. 

Knappen ”Spara” så sparas projektet bara i webbläsaren.

Välkommen till Zcooly Hack

För att gå vidare behöver du göra något av följande val.

Jag är pedagog
eller
Jag är elev